Business Strategic & Philosophy

Business Philosophy & Business Strategies


“Remain true to yourself and your philosophy. Changing in the face of adversity will in fact diminish your credibility with your customers.” 


Tidak seperti amalan-amalan biasa penjenamaan yang biasanya dilihat dalam industri barangan pengguna, falsafah penjenamaan dalam fesyen dan industri barangan mewah agak unik dan berdasarkan personaliti .Kebanyakan daripada rumah-rumah fesyen terkenal seperti Christian Dior, Yves Saint-Laurent, Gucci, Versace, Giorgio Armani dan ramai orang lain telah dibina berdasarkan personaliti pengasas-pengasas. Kerana reka bentukialah ramuan paling penting untuk fesyen dan pakaian mewah, stail tersendiri pereka-pereka ini menjadi penting mencipta dan membenarkan strategi jenama fesyen. Ia rekaan-rekaan unik ini dan corak-corak yang mencerminkan personaliti pencipta mereka yang memberi sebuah identitibagi jenama dan bantuan untuk membezakannya dari yang lain.


Gedung fesyen Giorgio Armani, seperti banyak rumah-rumah fesyen lain,telah dibina berdasarkan sahsiah tersendiri dan identiti Giorgio Armani. Jenama mengambil identiti pengasas melalui rekaan-rekaan yang diwujudkan..




Walaupun aspek  industri fesyen ini menyediakan rumah-rumah fesyen bersama dengan seorang yang kuat rasa pembezaan yang akan dapat disampaikan dalam satu  bentuk ketara dan visual, ia juga menimbulkan satu ancaman yang serius. Bila keseluruhan jenama satu dan gedung fesyen dibina berdasarkan personaliti dan identiti pengasas-pengasas, ia menjadi satu cabaran utama untuk menjaga jenama selepas kematian pengasas, sesuatu kebanyakan rumah-rumah fesyen telah menyedari perkara ini.

No comments:

Post a Comment